آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

بسیاری از افراد که قصد ایمپلنت کردن را دارند، اولین سوالی که به ذهنشان می رسد این است که آیا ایمپلنت دندان درد دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است شناخت بیشتری به روند انجام ایمپلنت داشته باشیم و با توجه به بررسی شرایطی که داریم تصمیم بگیریم که آیا ایمپلنت دندان درد دارد و این درد قابل تحمل است یا بایستی به فکر روش دیگری باشیم؟

در ادامه می خواهیم شما را کمی را با روش انجام این جراحی شگفت انگیز و همچنین تصورات و باور های پیرامون آن آشنا کنیم . از میان این گفته ها شما می توانید نتیجه بگیرید که آیا ایمپلنت دندان درد دارد یا خیر. اگر شما نیز کاندید انجام ایمپلنت دندان هستید با ما همراه باشید.

آشنایی با درد ایمپلنت دندان

پروسه ایمپلنت کردن چگونه است؟

برای بررسی اینکه آیا در پروسه ایمپلنت کردن و یا بعد از آن، فرد متوجه دردی می شود یا خیر بایستی این روند انجام آن را بصورت کلی بررسی کنیم.

به طور کلی باید گفت که ایمپلنت نوعی پیچ تیتانیومی است که به عنوان پایه تاج دندان، در فک بیمار کاشته می شود. عموما کاشت ایمپلنت دندان در دو مرحله انجام می شود. به این صورت که ابتدا جراح با ایجاد بی حسی  جای قرار گیری ایمپلنت در دندان را ایجاد کرده و پایه ایمپلنت را در آن قرار می دهد و پس از جایگذاری ایمپلنت در لثه روی آن را پوشانده و بخیه میزند . در مرحله دوم که پس از بهبودی مرحله اول است برشی روی لثه ایجاد می کند تا پایه ایمپلنت بار دیگر نمایان شود.
در ادامه جراح با قرار دادن هیلینگ کپ موجب بهبودی بافت اطراف لثه شده و در نهایت تاج دندانی بر روی ایمپنت را ییج می کند. نکته جالب درباره هیلینگ کپ و ارتباط آن با این سوال که آیا ایمپلنت دندان درد دارد یا خیر در این است که با قرار دادن این عضو، باعث کاهش درد ایمپلنت دندان می شود.

در این ویدیو می توانید مراحل ایمپلنت را مشاهده توسط کلینیک تخصصی دندانپزشکی پارسه مشاهده نمایید.

truncate dir-rtl

فیلم مراحل ایمپلنت دندان

آیا ایمپلنت دندان با درد همراه است؟

با توضیحاتی که دادیم، مشخص شد که این جراحی از نوع کم تهاجم است بنابراین با مقداری درد همراه خواهد بود. بهتر است پیش از جراحی به این سوال آیا ایمپلنت دندان درد دارد پاسخ واقع بینانه داده شود. پاسخ به این پرسش، مثبت است و بهتر است فکر جراحی ایمپانت دندان عاری از درد را از ذهن بیرون کرد. این جراحی به دلیل ایجاد حفره در فک و قرار گرفتن ایمپلنت دندان در آن با درد ناشی از فشار در فک همراه خواهد بود.

جالب است بدانید که درد ناشی از ایمپلنت دندان در حین جراحی کم بوده و در واقع درد اصلی پس از پایان جراحی ایجاد می شود. این درد که معمولا  5 تا 6 روز پس از جراحی ادامه خواهد داشت بسیار طبیعی بوده که می توان بنابر تجویز پزشک از تسکین دهنده ها جهت کم کردن درد استفاده کرد.

این نکته حائز اهمیت است که اگر ایمپلنت دندان در فک بالایی بیمار قرار گرفته باشد ممکن است با کمی کبودی در ناحیه زیر چشم همراه باشد. پس علاوه بر درد های ناحیه لثه، بایستی احتمال درد زیر چشم را نیز بدهید.

تسکین درد ایمپلنت دندان به چه طریق است؟

بهبودی کامل پس از ایمپلنت دندان را عموما تا 10 روز تخمین زده اند. در این محدوده زمانی می توانید از برخی روش ها برای تسکین درد استفاده کنید:

• اولین راه و و آسان ترین راه برای تسکین درد های ناشی از ایمپلنت دندان، مصرف مسکن ها است. میزان مجاز مسکن را از دندانپزشک بپرسید.
  • اگر در ناحیه لب ها یا گونه دچار تورم و کبودی شده اید می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • برای تسکین درد لثه ها از محلول آب و نمک ولرم استفاده کنید، اما توجه داشته باشید خروج آب نمک از دهان را به ملایمت انجام دهید.
  • بهتر است در روز های اول پس از جراحی از بستنی و غذاهای نرم و سرد استفاده کنید.

درد ناشی از ایمپلنت دندان به چه علت است؟

بخشی از پرسش به این سوال که آیا ایمپلنت دندان درد دارد یا نه ، به این موضوع بر می گردد علت این درد در چیست؟ گفتیم که ایمپلنت کردن در واقع نوعی جراحی در ناحیه لثه است. گاها این جراحی فقط برای کاشت نیست و بایستی نوعی پیوند استخوان در این قسمت انجام شود. به همین دلیل است که در برخی افراد این درد بیشتر نیز می شود. علاوه بر درد مربوط به لثه و فک، درد عمومی جراحی که به خاطر کاشت پیچه فلزی در داخل فک است نیز بخش دیگری است.
پاسخی دیگر به این سوال که آیا ایمپلنت دندان درد دارد یا خیر در این است که چه میزان قرار است ایمپلنت کاشته شود؟ این سوال اهمیت زیادی دارد زیرا با توجه به تعداد آنها، میزان درد نیز تغییر می کند. اگر تعداد بیشتری دندان در یک زمان ایمپلنت شوند، قاعدتا فرد بایستی درد بیشتری تحمل کند و به طور همزمان فشار بیشتری به لثه و فک او وارد می شود.

در این ویدیو بیشتر از درد ایمپلنت دندان صحبت می شود. کلینیک پارسه، بهترین مرکز ایمپلنت در کرج ، با کیفیت ترین ایمپلنت را با کمترین درد برای شما عزیزان انجام می دهد.

truncate dir-rtl

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

در چه صورتی درد کاشت ایمپلنت دندان طبیعی نیست؟

دانستن اینکه در طول روند کاشت دندان میزان درد چقدر است و تا چه میزان از آن طبیعی است یا نیست، به این پرسش ما که آیا ایمپلنت دندان درد دارد یا خیر کمک فراوانی می کند. عموما بیماران در 2 الی 3 روز پس از جراحی مقداری درد احساس خواهند کرد که پس از آن این درد کاهش می یابد. اما ممکن است در روز های چهارم و پنجم بیمار مجددا درد  را احساس کند. تقریبا درد تا یک هفته طبیعی است و بهتر است نگران نباشید.

اما اگر پس از  10 روز در ناحیه کاشت و اطراف آن درد و تورم زیادی تجربه کردید، فورا به پزشک خود مراجعه کنید. چراکه پس از پایان روز دهم درد باید به طور کامل برطرف شده باشد.
بهتر است بدانید اگر این درد از یک ماه بیشتر شود، احتمال جوش نخوردن استخوان فک بسیار زیاد است و بایستی حتما برای ترمیم و اصلاح آن به دندانپزشک مراجعه کرد. البته دلیل دیگر برای اینکه آیا ایمپلنت دندان درد دارد یا نه می تواند علل زیر هم باشد.

درد جوش نخوردن استخوان

درد طولانی پس از ایملنت دندان به چه علت است؟

در صورت تجربه درد پس از زمان بهبودی نرمال، می توان علت را در موارد زیر جستجو کرد.

• شل شدن کلاهک

این کلاهک را جهت تسکین درد قبل از قرار دادن تاج دندانی روی ایپملنت دندان قرار می دهند. شل شدن این کلاهک ممکن است موجب تحریک لثه اطراف ایملنت شود. که دندانپزشک با تعویض آن و ضدعونی کردن محل قرار گرفتن آن، درد بیمار را تسکین می دهد.

• شل شدن ایمپلنت دندان

در صورتی که ایپملنت دندان شل شود درد زیادی  را به بیمار تحمیل خواهد کرد، در این مواقع بیمار باید برای بررسی وضعیت ایپملنت به دندانپزشک خود مراجعه کند.

• عفونت دندان

گاها ممکن است درد ادامه دار بعد از ایمپلنت دندان ناشی از عفونت لثه باشد که در این صورت دندانپزشک مصرف برخی آنتی بیوتیک ها را پیشنهاد می کند.

• فشار ناشی از بریچ

اگر در مواقعی بیمار تا زمان بهبود ایمپلنت تصمیم به استفاده از دندان موقت داشته باشد، ممکن است قرار گرفتن دندان موقت بر روی لثه ایجاد فشار کرده و درد را به همراه داشته باشد.

• سوختگی استخوان فک

این اتفاق نادر ممکن است در زمان ایجاد حفره در فک به دلیل گرمای مته به وجود آید. در این حالت بیمار باید تا زمان بهبودی ناحیه سوختگی دست نگه دارد و یا از پیوند استخوان استفاده کند.

نکته پایانی

متقاضیان ایمپلنت دندان باید توجه داشته باشند، گرچه این روش برای پر کردن دندان های از دست رفته بهترین روش موجود است، اما اگر توسط دندانپزشکان بی تجربه انجام شود، می تواند عوارض احتمالی  مانند درد زیاد را در پی داشته باشد. بنابراین اولین گام در جهت انجام ایمپلنت دندان مراجعه به بهترین دندانپزشک است.