کرج، بلوار ملاصدرا، چهارراه نبوت ، برج پارسه ، طبقه اول
34210482 - 34210481 (026)

روکش سرامیکی دندان

روکش سرامیکی دندان یک روش ترمیمی است که برای بهبود ظاهر دندان ها استفاده می شود. این روکش ها از مواد سرامیکی تهیه می شوند که شباهت زیادی به رنگ دندان های طبیعی دارند و به دندان ها شکل و ترتیب می دهند. روکش سرامیکی دندان به طور معمول برای افرادی که دندان های فرو رفته، شکسته، ترک خورده، نامناسب شکل یا بد رنگ دارند مورد استفاده قرار می گیرد. اما در برخی از موارد هم برای پوشش دندان های تحت درمان به عنوان یک قالب محافظ توصیه می شود. این روش می تواند به طور قابل توجهی بهبود ظاهر دندان ها را فراهم کند و باعث افزایش اعتماد به نفس در فرد گردد. هم چنین در مواردی که بعد از عصب کشی و درمان دندان ها روکش می شوند مقاومت آن نیز دو چندان خواهد شد.

تفاوت لمینت و سرامیک

یکی از بهترین و نوین ترین روش هایی که برای بهبودی وضعیت دندان ها بکار گرفته می شود روکش هایی که با عناوین لمینت یا پروتز دندانی شناخته می شوند. در این نوشتار برآنیم که پرداختی داشته باشیم کاملا اختصاصی به یکی از انواع لمینت های دندانی که نامش روکش دندانی سرامیکی است.

مطالبی که در ادامه در بخش های مختلفی از این نوشتار تدوین شده است از این قرار است:

  • انو اع لمینت های دندانی
  • لمینت سرامیکی چه مزایایی دارند؟
  • آیا لمینت سرامیکی خطری برای لثه های افراد دارند؟
  • مراقبت های بعد از انجام روکش سرامیکی دندان چیست؟

لیمنت دندان یا روکش دندان

این پروتز های دندانی به نوعی هستند که روی دندان های پوسیده، تغییر رنگ داده، لب پر شده قرار می گیرد و تمامی مشکلاتی که دندان با آن مواجه هستند را برطرف می سازند.

روکش هایی که تولید شده اند از جنسی هستند که سازگاری کاملی با ساختار دهان و دندان ها دارد. از همین رو هیچ مشکلی را برای سلامت دهان و لثه ها ایجاد نمی کنند.

عکس روکش دندان

انواع لمینت

لمینت ها روکش هایی هستند که انواع مختلفی دارند. انواع لمینت از جهات مختلف با یکدیگر تفاوت های دارند.

تفاوت های لمینت های سرامیکی با لمینت های کامپوزیتی

از جمله تفاوت هایی که میان این دو نوع لمینت وجود دارد از این قرار است:

  • مهم ترین تفاوتی که بین این دو نوع لمینت وجود دارد این است که روکش های سرامیکی ساختاری بسیار شبیه به دندان های طبیعی دارد. به همین جهت زمانی که روی دندان ها قرار می گیرد بسیار طبیعی جلوه می کند. اما این مساله در خصوص لمینت های کامپوزیتی کمتر مشاهده می شود. لمینت های کامپوزیتی قدری ظاهر مصنوعی دارند.
  • دومین تفاوتی که بین روکش های کامپوزیتی و سرامیکی وجود دارد به هزینه انجام آن ها باز می گردد. واقعیتی که وجود دارد این است که هزینه انجام روکش های سرامیکی بیشتر است. ولی هزینه روکش ها یا لمینت های کامپوزیتی نسبت به سرامیکی ها بسیار کمتر است.
  • ثبات رنگ و میزان دوام لمینت های سرامیکی نسبت به کامپوزیتی ها بسیار بیشتر است و همین امر سبب می شود که تقاضای بیشتری در خصوص این نوع از لمینت ها باشد.

در واقع در روکش های کامپوزیتی احتمال تغییر رنگ بسیار زیاد است در حالیکه در نوع روکش های سرامیکی بسیار این اتفاق نادر است.

مزایای روکش های سرامیکی

یکی از کاربردهای روکش سرامیکی دندان استفاده از آن در ترمیم دندان های شکسته است. در صورتی که دندان شکسته قابل ترمیم باشد، روکش سرامیکی می تواند به عنوان یک گزینه ترمیمی مناسب مطرح شود. این روش سبب می شود که دندانی که شکسته است، دوباره بتواند به طور کامل و عملکردی به عملکرد قبلی خود برگردد. همچنین، روکش سرامیکی می تواند برای ترمیم دندان های فرو رفته و نیز دندان هایی که به علت ترک خوردن یا نامناسب شکل داشتن وضعیت بدی دارند استفاده شود.

لمینت ها یا روکش های سرامیکی مزایای بسیاری دارند. از جمله این مزایا:

  • دوام و ماندگاری بالا
  • ثبات رنگ بسیار طولانی مدت
  • ظاهری بسیار طبیعی و زیبا
  • نحوه جای گذاری راحت و آسان
  • زیبایی بسیار
  • جایگزین بسیار مناسب در مواردی که دندان های اصلی فرد پوسیدگی پیدا کرده اند
  • گزینه ای کاملا کارآمد و مفید در مورادی که دندان های فرد از ردیف و نظم طبیعی برخوردار نیستند
  • دیگر مزیتی که روکش های سرامیکی دارد این است که در موارد بسیاری نیازی به تراش دادن دندان ها نیست.

ماندگاری روکش سرامیکی چقدر است؟

ماندگاری روکش سرامیکی دندان معمولاً بستگی به مراقبت های بعد از لمینت دندان دارد. با رعایت مراقبت های دهان و دندان مناسب، می توان ماندگاری روکش سرامیکی را به مدت بسیار طولانی تر افزایش داد. همچنین، برخی عوامل ماندگاری را تحت تأثیر قرار می دهند، مانند نوع روکش و کیفیت آن و استفاده از مواد پایه مناسب و مرغوب. اگر مراقبت از آن جدی گرفته نشود، روکش سرامیکی ممکن است زودتر خراب شود و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد. در مواردی که روکش سرامیکی دندان مشکلاتی دارد، بهتر است به زودی نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام شود تا دندان های زیرین را از خطر آسیب دیدگی در اثر عدم حفاظت محافظت کند.

آیا روکش های سرامیکی با عارضه هایی احتمالی همراه است؟

در این زمینه باید گفت خیر. روکش های سرامیکی و یا حتی روکش های کامپوزیتی هیچ گونه مشکلاتی را برای افراد به وجود نمی اروند. صرفا تنها عوارضی که ممکن است برای روکش های سرامیکی پیش بیاید این است که در مواردی استثنایی به دلیل عدم مراقبت های لازم تغییر رنگ می دهد. البته نباید از این نکته غافل باشید که مراقبت های بهداشتی دهان و دندان تاثیر غیر قابل انکاری بر روی سلامت روکش های سرامیکی دارد.

از طرفی هم قطعا باید در برابر ضربه های ناگهانی از آن ها محافظت کنید تا مشکلی از جمله شکستگی و غیره برای آن به وجود نیاید.

ولی درحالت کلی استحکام روکش های سرامیکی بسیار زیاد است.

مراقبت های بعد از انجام روکش های سرامیکی

مراقبت از دندان هایی که روکش می شوند بسیار شبیه به دندان های اصلی افراد است از همین رو به موارد زیر اشاره می کنیم:

  • استفاده از مسواک و نخ دندان به جهت بهبودی وضعیت بهداشتی دهان و نیز طول عمر روکش های سرامیکی دندان الزامی است.
  • استفاده از غذاهای خیلی سرد یا خیلی داغ می تواند آسیب جدی را برای دندان های شما داشته باشد از همین رو باید تمامی تلاش خود را داشته باشید که نباید از این نوع مواد غذایی استفاده کنید.
  • از قرار گرفتن در موقعیت هایی که میزان خطر یا ضربه را برای دندان ها ایجاد می کند باید اجتناب کنید. زیرا که ضربه و فشار زیاد باعث می شود که بشکند یا لب پر گردد.
  • بعد از مصرف موادد غذایی به خصوصی مثل قهوه، نسکافه یا انواع خوراکی ها با رنگدانه های غیر طبیعی باید حتما دهان و دندان های خود را بشویید.
  • پرهیز از استفاده از دخانیات مثل سیگار، قلیان به جهت اینکه آسیب های جدی را می تواند به ساختار و رنگ روکش های سرامیکی وارد سازد.

هزینه روکش سرامیکی دندان چقدر است؟

هزینه روکش سرامیکی دندان بستگی به عوامل مختلفی دارد. یکی از عوامل مهم، تعداد دندان هایی است که نیاز به روکش سرامیکی دارند. هزینه ها معمولاً بر اساس تعداد دندان ها و جراحی های دیگری که قبل از نصب روکش صورت می گیرد، تعیین می شود. عوامل دیگری که تأثیر دارند عبارتند از مهارت و تخصص دندانپزشک، محل قرارگیری مطب و هزینه های مربوط به لابراتوار. هزینه روکش سرامیکی دندان می تواند نسبتاً گران باشد، اما برخی از بیماران می توانند از برنامه های بیمه دندانپزشکی خود استفاده کنند تا بخشی از هزینه ها را پوشش دهند.

نتیجه گیری

در این نوشتار بحث اصلی ما روکش های سرامیکی بودند که تلاش کردیم این موضوع از منظر های مختلفی مورد بررسی قرار گیرد.

نکته آخری که به عنوان خاتمه این نوشتار خواهیم آورد یادآوری این مساله است که برای انجام انواع خدمات درمانی و زیبایی همواره از بهترین و متخصصین حوزه دندان پزشکی و زیبایی کمک بگیرید.

زیرا که این وسواس و دقت در انتخاب بهترین دندانپزشک زیبایی موجب می شود که نتیجه درمان تا حد زیادی موفقیت آمیز باشد و میزان رضایت مندی به بالاترین حد ممکن برسد.

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه
Call Now Button