کرج، بلوار ملاصدرا، چهارراه نبوت ، برج پارسه ، طبقه اول
34210482 - 34210481 (026)

مهم ترین مراقبت ها بعد از کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان روشی است که در کمترین زمان ممکن بزرگترین تغییرات را در فرم و ظاهر دندان ها ایجاد می نماید و باعث اصلاح طرح لبخند در افرادی می گردد که نیاز به انجام آن دارند. فقط کافیست زمان کوتاهی وقت بگذارید و به مطب دندانپزشک مراجعه کنید تا طی چند ساعت لبخندتان را به زیبا ترین شکل ممکن اصلاح کند.

در این بخش تصمیم داریم تا مراقبت های لازم برای بعد از انجام کامپوزیت دندان را خاطر نشان نماییم تا بتوانید به خوبی از داشتن دندان هایی مرتب و زیبا لذت ببرید.مراقبت بعد از کامپوزیت ونیر یکی از شروط ماندگاری آنها با شکل گیری محکم و درست روی دندان ها است. هرچند زمانیکه جلسه درمانی به اتمام رسید، دندان های شما باید آماده استفاده باشند. اگر به تازگی دندان خود را کامپوزیت کرده اید، باید به دنبال روش های خانگی مراقبت از آن باشید تا طول عمر آن را افزایش دهید.

مهم ترین مراقبت ها بعد از انجام کامپوزیت دندان شامل موارد زیر است :

کامپوزیت دندان

• مراقبت بعد از کامپوزیت دندان در کوتاه مدت

1. انتخاب صحیح ونیر

کامپوزیت ونیر جزو بهترین و سریع ترین گزینه ها برای رسیدن به نتیجه ایده آل است ، این نوع از کامپوزیت، برای نواحی که کمتر در معرض گاز گرفتن و جویدن مواد غذایی است مانند دندان های پیشین و آن هایی که نیاز به ترمیم جزئی دارند؛ نتیجه بخش است. اگر آسیب دیدگی دندان شدید باشد یا ناحیه مورد نظر یکی از دندان های آسیاب باشد که بیشتر در معرض فشار و جویدن قرار دارند، بهتر است طبق نظر پزشک از ونیر سرامیکی یا تاج دندان استفاده کنید که هر دو برای ترمیم آسیب های زیاد مناسب هستند.

2. در اولین روز استفاده و اصلاح طرح بلخند مراقبت دندان ها باشید

ممکن است در برخی از موارد پزشک برای ایجاد تغییرات و طراحی لبخند با کامپوزیت مقداری بی حسی در دندان ها ایجاد نماید، بنابراین تا زمانی که بی حسی برطرف نشده است مراقب دندان ها باشید و با احتیاط مواد غذایی را مصرف نمایی. اگر پزشک در طول جلسه، ناحیه درمان شده را بی حس کند، بیمار نیز باید بعد از درمان تا زمانی که بی حسی برطرف شود در اموری مانند گاز زدن و جویدن احتیاط کند. رفع بی حسی، یک تا دو ساعت طول خواهد کشید؛ بنابراین بهتر است طی این مدت از مایعات و غذاهای سرد استفاده کنید تا به کامپوزیت دندان آسیبی وارد نشود.

3. برطرف کردن مشکلات جزئی

به یاد داشته باشید که یک جلسه ترمیم بعد از انجام کامپوزیت خواهید داشت، شما چند روز فرصت دارید که بعد از اتمام کار مقداری ظاهر و اندازه ی کامپوزیت ها را تغییر دهید، به پزشک خود اطلاع دهید تا بلافاصله اصلاحات جزئی مورد نیاز را انجام دهد. ممکن است که یک یا چند دندان شما نیاز به ایجاد برخی تغییرات کوچک داشته باشند،به عنوان مثال اگر در کامپوزیت ونیر های خود، احساس تیزی می کنید و یا در جویدن مواد احساس عجیب و غیر عادی دارید باید با پزشک خود در میان بگذارید. ضعف کامپوزیت ها و عدم رسیدگی به آنها، نه تنها لبخند شما را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه باعث ایجاد درد و ناراحتی در بلند مدت خواهد شد. 

• مراقبت بعد از کامپوزیت دندان در طولانی مدت

1. حفظ بهداشت دهان و دندان

مراقبت های بهداشتی بعد از کامپوزیت در سلامت و زیبایی بعد از آن تاثیر گذار است، باید دقت داشته باشید که مرتب آن ها را مسواک کنید و از خوردن مواد غذایی که باعث تغییر رنگ دندان می شوند خودداری نمایید و یا بلافاصله آن ها را بشویید .

استفاده از دهانشویه های مناسب نیز به استحکام ونیر کامپوزیت و لثه و دندان های شما کمک می کند.

2. رعایت رژیم غذایی مناسب دندان ها

همانطور که اشاره شد خوردن برخی از مواد غذایی رنگ دانه هایی دارد که باعث تیرگی و یا تغییر رنگ دندان و یا کامپوزیت ها می شود. البته باید دقت داشته باشید که حساسیت کامپوزیت ها نسبت به دندان معمولی بیشتر است و با توجه به امکان رنگ پذیری جنس کامپوزیت، پزشک شما را از مصرف مواردی مانند شراب، چای، توت ها، نوشیدنی های رنگی و شکلات یا سس های رنگی منع می نماید . البته این بدان معنا نیست که هرگز این مواد را استفاده نکنید اما اگر به صورت مکرر استفاده می کنید باید حتما مسواک زده و شستشوی مرتب داشته باشید. همچنین، مصرف دخانیات یا جویدن محصولات حاوی تنباکو باعث تغییر رنگ کامپوزیت ها به زرد یا قهوه ای می شود. متاسفانه بلیچینگ یا سفید کردن دندان روی کامپوزیت تاثیری ندارد پس بهتر است مراقب باشید تا کامپوزیت ها تغییر رنگ ندهند.

3. عدم استفاده از کامپوزیت ونیر به جای ابزار

 جویدن غذا و میوه های سفت ، باز کردن درب های مختلف و استفاده از دندان برای بریدن و یا گشودن ظروف و ابزارها آسیب جدی به آن وارد کرده و تحت فشار قرار می دهد،کامپوزیت های دندان بسیار ظریف هستند و اگر به درستی از آنها استفاده نکنید؛ ضعیف تر خواهند شد. جویدن ناخن، مداد، یخ و دیگر مواد غذایی سخت به ونیرهای کامپوزیت آسیب جدی وارد می کند و ممکن است موجب شود سریعتر ترک خورده و بشکنند. بنابراین از به کار بردن کامپوزیت دندان به جای ابزار خودداری کنید. 

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
Call Now Button