بیماری های لثه (پریودنتال)

بیماری های لثه (پریودنتال)​

بیماری های لثه (پریودنتال) بیماری هایی است که در بافت لثه و استخوان های اطراف دندان ممکن است رخ دهد.این بیماری از سن 25 الی 30 سال به بعد شایع است، تا قبل از 25 سالگی بیشترین شیوع را در پوسیدگی های  دندانی  داریم. نکته ای که باید به آن توجه شود بحث بهداشت دهان و دندان است و این که مسواک نمی تواند نواحی بین دندان ها را کاملا تمیز کند و باید برای رفع این مشکل از نخ دندان استفاده شود.

حال در صورتی که نخ دندان به مدت طولانی استفاده نشود مقدار بسیار زیادی پلاک میکروبی در نواحی بین دندان ها جمع می شود،پلاک میکروبی به طبع در صورتی که در نواحی بین دندان ها می ماند و تمیز نمی شود پروسه ای را طی خواهد کرد و سیتم ایمنی بدن را درگیر می کند و وارد فازی به نام التهاب لثه شده، که پیوره هم نامیده می شود.

حال اگر این التهاب لثه ادامه دار شود و درمان نشود، وارد فاز بعدی یعنی پریودنتیت می شود که در این مواقع التهاب به استخوان زیر سرایت می کند و به مرور زمان پیشرفت می کند و می تواند باعث لقی و از دست دادن دندان ها شود، و زمانی که در فاز پریودنتیت هستیم دیگر با بهداشت دهان و دندان به تنهایی نمی توان آن را درمان کرد و نیاز به جراحی لثه است، در صورتی که وقتی در مرحله التهاب دندان هستیم به راحتی می توان با بهداشت دهان و دندان بیماری را برگرداند.

بررسی توسعه بیماری لثه به طور دقیق تر

پلاک در اطراف دندان تجمع پیدا می کند که علت آن باکتری بوده و به میزان خیلی زیاد در پلاک داریم و به اسم پلاک دندانی از آن نام می بریم، که معمولا قابل مشاهده در دهان نیست، ودندان پزشکان اغلب از یک مواد رنگ کننده برای مشاهده آن استفاده کرده و با استفاده از مواد رنگ کننده هر جا که پلاک میکروبی باشد به رنگ قرمز در می آید و به راحتی برای بیمار و پزشک قابل مشاهده است.

این پلاک وقتی می ماند به تکه های آبی رنگ که همان جرم است تبدیل می شود و برای درمان بیماری باید پلاک ها و جرم ها برداشته شوند تا بیماری به حالت اولیه خود بازگردد.

چه زمان باید به دندان پزشک مراجعه شود

التهاب دندانی همانطور که گفته شد با بهداشت دهان و دندان به راحتی برطرف شده،اما وقتی تبدیل به جرم شد، حال نیازمند مراجعه بیمار به دندان پزشک و طی کردن پروسه های درمان تا برطرف شدن کامل بیماری است.

علائم بیماری های لثه ای

بیماری های لثه معمولا در مراحل ابتدایی حتی پیشرفته ممکن است بدون درد باشند و یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که بیمار چون دردی احساس نمی کند به همین دلیل متوجه این بیماری نشده و به پزشک مراجعه نمی کند و باعث می شود که این بیماری پیشرفته تر شده و پروسه درمانی طولانی تر شود،بیماری لثه چون مضمن است و بیماری حادی  نیست،مگر در مراحلی که تبدیل به بیماری حاد می شود، بنابراین باید به علائم آن دقت کرد،این علائم عبارتند از ؛

• بوی بد دهان
  • خون ریزی لثه و متورم شدن آن ( شایع ترین علت مراجعه بیماران خونریزی لثه بوده که این خونریزی یا به صورت خود به خود، یا در هنگام مسواک زدن  و یا در هنگام خوردن غذا ممکن است رخ دهد. و رد صورت دیدن هرگونه خونریزی به هر دلیلی حتما باید به پزشک مراجعه شود )
  • تغییر رنگ لثه (در حالت طبیعی رنگ لثه صورتی کمرنگ بوده که به تدریج رنگ آن پررنگ تر می شود و به رنگ قرمز متمایل شده و یا رنگ آن به کبودی می زند.)
  • ما یک نما در بیماری های پریودنتال داریم که در لثه سالم به آن استپلینگ گفته می شود.استیپلینگ نمای پوست پرتغالی است و وقتی لثه بیمار می شود دیگر آن نمای پوست پرتغالی یا استیپلینگ از دست رفته و به یک لثه صاف تبدیل می شود.

شایع ترین بیماری های لثه

یکی ازشایع ترین بیماری های لثه  امروزه متاسفانه بیماری پریودنتیت می باشد و علت گسترش  آن هم همان نداشتن احساس درد است که  بیماران برای درمان آن اقدام نکرده و باعث پیش روی بیماری می شوند. و در 90 درصد مواقع نیاز به جراحی لثه است که به طبع هزینه بالاتر درمان را به بیمار تحمیل می کند و هم زمان بیشتری باید صرف آن شود.که خود بیماری پریودنتیت هم درجات مختلفی داشته و شایع ترین آن ها پریودنتیت مضمن است که ارتباط مستقیم با پلاک و جرم دندانی درد و هرچقدر که این پلاک و جرم ها بیشتر باشند شدت بیماری هم بیشتر خواهد شد.

آیا  جرم گیری دندان باعث از بین رفتن مینای دندان می شود؟

یک باور غلط که در بین افراد جامعه وجود دارد این است که افراد  فکر می کنند جرم گیری دندان باعث از دست رفتن مینای دندان می شود و این یک تصور غلط است. مینای دندان دارای 97 درصد ماده آهکی  است که سخت ترین ماده بدن است و از استخوان سخت تر بوده و به راحتی نمی شود به آن آسیب زد، مگر آنکه ابزاری که استفاده می شود ابزار درستی نباشد یا فردی که این کار را انجام می دهد در این زمینه اطلاعات کافی نداشته و این کار را به درستی انجام ندهد.

در نتیجه توصیه می شود که همه افراد هر 6 ماه  تا یک سال به دندان پزشکی مراجعه داشته باشند و در صورت نیاز به جرمگیری،جرمگیری حتما انجام شود.

بیماری های لثه در دوران بارداری و پیشگیری از آن

بیماری های لثه به علت تغییرات هورمونی که دردوره بارداری اتفاق می افتد بسیار شایع است. در نتیجه توصیه ای که می شود این است که خانم ها قبل از اقدام به بارداری، مراجعه به دندان پزشک داشته و مشکلات دندانی و لثه ای آن ها برطرف شود.

زیرا پاسخ بدن به التهاب در دوره بارداری بسیار شدیدتر از حالت عادی و نرمال است در نتیجه کوچک ترین تحریک که در حالت عادی ممکن است اتفاقات خاصی را در لثه ایجاد نکند، ممکن است در بارداری باعث التهاب بسیار شدید شود و چون در دوره بارداری محدودیت های درمانی وجود دارد، بنابراین توصیه می شود حتما قبل از بارداری معاینات کامل دندان ها انجام شود. بیمای های لثه ای در دوران بارداری ممکن است باعث زایمان زودرس شود.

دندانپزشکی پارسه متشکل از مجموعه ای از متخصصین حرفه ای می باشد که خدمات بسیاری با بالاترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 34210481(026)-34210482(026) تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به پیج اینستاگرام مراجعه نمایید.

بیماری های پریودنتال و ارتباط آن با سیگار کشیدن

یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های پریودنتال سیگار می باشد که ریسک ابتلا به بیماری های لثه ای را افزایش می دهد در نتیجه توصیه دندان پزشک به بیمار پریودنتال ترک کامل و یا کم کردن مصرف سیگار است .

صحبت پایانی

بیماری های پریودنتال به علت ارتباط آن ها با بیماری های دیگر مثل فشار خون،سکته قلبی و دیابت از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند لذا رسیدگی به دندان ها،پیشگیری و درمان را باید جدی گرفت.