کرج، بلوار ملاصدرا، چهارراه نبوت ، برج پارسه ، طبقه اول
34210482 - 34210481 (026)

ترمیم کامپوزیت دندان در چه شرایطی نیاز است؟

کامپوزیت دندان معمولا با هدف اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می گیرد و مشکلات ظاهری آن را به خوبی پوشش می دهد . این لایه نازک که جنسی مشابه دندان اصلی دارد ممکن است در برخی از موارد دچار آسیب ، ترک و پریدگی شود که در این شرایط نیاز به ترمیم و یا بازسازی خواهد داشت .ترمیم کامپوزیت دندان یک روش پایدار و قابل اعتماد برای بازسازی دندان های آسیب دیده است در واقع اگر کامپوزیت دندان دچار آسیب شود مشکلی برای دندان اصلی ایجاد نمی کند و به راحتی توسط دندانپزشک زیبایی قابل ترمیم و بازسازی خواهد بود.

برای ترمیم کامپوزیت دندان، ابتدا دندان آسیب دیده به دقت بررسی می شود تا محل آسیب و اندازه آن تعیین شود. اگر آسیب نسبتاً کوچک است، دندانپزشک ممکن است بتواند ترمیم را در یک جلسه صورت دهد.

ترمیم کامپوزیت دندان

در چه شرایطی نیاز است که لمینت دندان عوض شود؟

کامپوزیت دندان یک روش زیبایی است که برای اصلاح شکل، اندازه، رنگ و تراکم دندان‌ها به کار می‌رود.  اگر به خوبی از دندان های لمینت شده مراقبت کنید برای مدت طولانی می توانید دندان های مرتب و منظم و سفید داشته باشید. عمر کامپوزیت دندان بستگی به عواملی مانند کیفیت مواد استفاده شده، نحوه مراقبت و بهداشت دندانی، عادات غذایی، فشار و تغییر در تنظیم دندان‌ها و… دارد. در صورت مراقبت درست از دندان ها می توانید بین 5 تا 10 سال کامپوزیت ها را نگهداری کنید. اما در برخی از شرایط که کامپوزیت ها دچار ترک و یا آسیب شوند نیاز است که توس دندانپزشک زیبایی ترمیم شوند.

در صورتی که لمینت دندان با مشکلاتی مثل شکستگی، خراشیدگی، لکه های قابل مشاهده، تغییر شکل یا اندازه روبرو شود، نیاز است که تعویض شود.  همچنین در صورتی که لمینت دندان باعث آسیب دیدگی زیاد به سطح دندان و مهره دندان شود، نیاز به تعویض آن خواهد بود. در برخی از موارد دندان های اصلی که دچار آسیب می شوند نیاز است که علاوه بر ترمیم دندان اصلی نیاز به ترمیم کامپوزیت ها نیز باشد.

همچنین در صورتی که بیمار دندان های دائمی جدیدی دریافت کند، نیاز به تغییر لمینت دندان ممکن است وجود داشته باشد، زیرا اندازه، شکل و رنگ دندان‌های جدید ممکن است با دندان‌های قبلی مطابقت نداشته باشد.

اگر فرد نیاز به جراحی و بیهوشی داشته باشد ممکن است در زمان جراحی فشارهای دندان زیاد و کامپوزیت ها آسیب ببینند. در این شرایط نیز نیاز است که کامپوزیت های آسیب دیده توسط دندانپزشک ترمیم شوند.

چکاپ های دوره ای دندان های کامپوزیت شده نیز مهم هستند، ممکن است بعد از چند سال نیاز باشد که دندان هایتان مجدد بازسازی شوند.

شکستن و یا ترک خوردن کامپوزیت دندان

ترک خوردن لمینت دندان می‌تواند باعث  ناراحتی افراد شود، ظاهر دندان ها در این شرایط دچار تغییر می شود و مصرف مواد غذایی یا صحبت کردن را با چالش همراه می کند. شکستگی یا ترک خوردگی کامپوزیت ها معمولا در اثر جویدن غذای سفت و یا شکستن آجیل ایجاد می شود که باعث آسیب تمام یا بخشی از آن می شود. علت ترک خوردن لمینت دندان  همچنین می‌تواند از حوادث مانند ضربه، فشار شدید در زمان مصرف مواد غذایی ، پوکیدن یا فرسایش کامپوزیت دندان  باشد.

اگر لمینت دندان شما ترک خورده باشد ممکن است نیازی به برداشتن آن نباشد و تنها بخش ترک خورده ترمیم شود، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا وضعیت دندان و لمینت بررسی شود. ایشان به خوبی می توانند بهترین تصمیم برای ترمیم لمینت دندان را بگیرند. در برخی موارد، لمینت دندان می‌تواند با تعمیر و اصلاح ترمیم شود،  دار واقع این پروسه بسیار ساده خواهد بود ، اما در صورتی که ترک خیلی عمیق باشد یا از نظر زیبایی قابل قبول نباشد، نیاز به تعویض لمینت دندان است.

برای جلوگیری از ترک خوردن لمینت دندان، باید از فعالیت‌هایی که شامل فشار شدید بر روی دندان‌ها می‌شوند، پرهیز کنید.  برای جویدن ساندویچ های سفت و یا خوردن تخمه و آجیل های سفت مراقتب باشید یا از دندان ها برای شکستن آن استفاده نکنید.  برای جلوگیری از آسیب مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان را به خوبی انجام دهید و بهداشت مناسب دهان و دندان‌ها را لحاظ کنید. همچنین با تمرکز بر مسائلی مانند خوردن یک غذای سالم، استفاده از محصولات دندانپزشکی مناسب سعی کنید که طول عمر کامپوزیت دندان را افزایش دهید.

 تغییر رنگ کامپوزیت های دندان

 یکی از دلایلی که منجر به تعویض و ترمیم کامپوزیت دندان می شود، تغییر رنگ آن است. رنگ کامپوزیت دندان ممکن است به دلایل  زیر دچار تغییر و بدرنگی شود :

مصرف مواد غذایی حاوی رنگدانه زیاد :  مصرف بعضی از غذاها و نوشیدنی ها مانند چای، قهوه، شربت های غلیظ، سرکه، عرق های میوه و کمپوت، شکلات، تنباکو و آبلیمو می‌تواند باعث تغییر رنگ کامپوزیت دندان شود. توصیه می شود که بعد از مصرف سیگار، قهوه و چای حتما مسواک بزنید.

ترک خوردن سطح کامپوزیت: در صورتی که سطح کامپوزیت دندان ترک خورده باشد و یا دچار ساییدگی شود، در این وضعیت احتمال جذب رنگ آن بالا می رود و همین عامل باعث می شود که رنگدانه های مواد غذایی روی سطح کامپوزیت ها ماندگار شود.

مصرف داروها: برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، آسپرین، ریمدسیون و داروهای ضد افسردگی می‌توانند باعث تغییر رنگ کامپوزیت دندان شوند. البته این مورد جزو موارد خاص و در صورت مصرف بیش از اندازه دارو ایجاد می شود.

آسیب کامپوزیت : در صورت خوردگی و از بین رفتن سطح صیقلی کامپوزیت احتمال تغییر رنگ در آن افزایش می یابد.

تشخیص اینکه کامپوزیت های دندان نیاز به ترمیم یا تعویض دارند توسط دندانپزشک زیبایی تعیین می شود. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه آسیب کامپوزیت ها به پزشک مراجعه و درمان لازم را انجام دهید.

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
Call Now Button