کرج، بلوار ملاصدرا، چهارراه نبوت ، برج پارسه ، طبقه اول
34210482 - 34210481 (026)

جراحی لثه چیست و چگونه است؟

جراحی لثه برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به ترمیم و بازسازی بافت لثه ها داشته باشند. البته این جراحی برای بیمارانی که دچار لبخندهای لثه ای هستند نیز استفاده می شود . ممکن است فرد برای امور زیبایی دندان تحت این جراحی قرار بگیرد اما در هر صورت نیاز است که این عمل توسط پزشک متخصص انجام شود.

در صورت بروز بیماری لثه ، چندین نوع جراحی لثه وجود دارد که ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند. شایع ترین علت بیماری لثه زمانی است که باکتری ها بیش از حد در دهان شما ایجاد می شوند و پلاک اضافی ایجاد می کنند و بدن شما قادر به مقابله با عفونت نیست. با این وجود برخی از عوامل، از جمله داروها و بیماریهای مزمن، می توانند فرد را مستعد ابتلا به بیماری های لثه کنند، حتی اگر او از یک برنامه روتین کامل به منظور مراقبت از دهان و دندان ها پیروی کند.

لثه-و-دندان-های-زیباافراد مناسب جراحی لثه

به طور کلی جراحی لثه عمل مرسومی نیست و تنها در مواردی که این بخش دچار آسیب ها جدی و یا عفونت های شدید شده باشد نیاز است که تحت جراحی و یا پیوند قرار بگیرد. گاهی اوقات ممکن است که جراحی به صورت سرپایی باشد و بسیار ساده امور آن انجام شود اما ممکن است این جراحی نیاز به برداشت و پیوند زدن داشته باشد که در نهایت ، که به چنین مواردی هم، جراحی لثه می‌گویند. از اصلی ترین دلایل بیماری هایی که منجر به این جراحی می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز بیماری به دلیل عفونت و بیماری های مزمن
  • جمع شدن پلاک و باکتریها در اطراف لثه و دندان
  • مصرف بعضی از داروها
  • وجود کیست و تومور

جراحی لثه با چه هدفی انجام می شود؟

جراحی لثه با هدف ترمیم لثه آسیب دیده و یا ایجاد شرایط مناسب برای اقدامات درمانی صورت می گیرد. در مواردی که فرد نیاز به ترمیم استخوان فک دارد نیز از جراحی لثه استفاده می شود تا به طور همزمان بافت های آسیب دیده ناشی از آن بهبود یابد. همینطور در مواردی که لثه ها تحلیل رفته باشند برای جلوگیری از افتادن دندان ها و ایجاد بستر مناسب برای نگهداری دندان لثه ها تقویت شده و پیوند زده می شوند. برای کاهش فاصله بین دندان ها نیز از جراحی لثه کمک گرفته می شود. در مواردی که فرد مبتلا به بیماری های لثه شده باشد نیاز است که برای جلوگیری از رشد باکتری ها در شکاف های استخوان از جراحی لثه کمک بگیرد. عمل جراحی لثه برای بیماری های مربوط به این ناحیه مانند پریودنتیت مورد نیاز است. به طور خلاصه کاربردهای جراحی لثه شامل موارد زیر می شود:

  • ترمیم استخوان فک و بافت های آسیب دیده مرتبط با لثه
  • جلوگیری از افتادن دندان
  • کاهش شکاف لثه بین دندانها
  • تغییر شکل استخوان فک برای کاهش خطر رشد باکتری ها در شکاف استخوان
  • از بین بردن باکتری ها و عفونت
  • درمان بیماریهایی مثل، گینوییت و پریودنتیت که نیازمند عمل جراحی لثه هستند.

انواع مختلف جراحی لثه

اگر بیماری لثه به اندازه ای شدید باشد و گسترش یافته باشد که نیاز به جراحی داشته باشد، دندانپزشک شما ممکن است برخی تکنیک های جراحی لثه را به عنوان روش هایی برای درمان مشکل مورد بحث قرار دهد:

  جراحی کاهش پاکت

(همچنین به عنوان جراحی فلپ لثه نیز شناخته می شود)

در این روش، جراح شما لثه ها را عقب می زند و باکتری ها را از بین می برد. در واقع پریودنتیست (متخصص لثه) بافت لثه را در مقابل دندان های شما ایمن می کند، به جای اینکه اجازه دهد به تنهایی رشد کند.

جراحی بازسازی     

در این روش، متخصص لثه شما لثه ها را عقب می برد و باکتری های ایجاد کننده بیماری را برطرف می کند، سپس پیوند استخوان ، غشاها یا پروتئین های تحریک کننده بافت (یا هر ترکیبی از این سه) را قرار می دهد تا بافت لثه شما را به بازسازی و در اطراف دندان ها محکم قرار بگیررند.

جراحی افزایش طول تاج     

در این روش، دندانپزشک شما رشد بیش از حد بافت های لثه را از دندان های شما خارج می کند و باعث می شود دندان های شما بلند تر ظاهر شوند. این روش برای اثرات بهداشتی و زیبایی و همچنین برای درمان بیماری لثه استفاده می شود.

کلینیک دندانپزشکی پارسه متشکل از مجموعه ای از متخصصین حرفه ای می باشد که خدمات بسیاری با بالاترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره بلیچینگ می توانید با شماره های 34210481(026)-34210482(026) تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به پیج اینستاگرام مراجعه نمایید.

پیوند بافت نرم     

در این روش ، متخصص لثه شما نمونه ای از بخش دیگر دهان شما برمی دارد و آن را به قسمتی از لثه پیوند می زند که به دلیل بیماری لثه از بین رفته است تا جایگزین آن شود. این روش اغلب برای اهداف زیبایی و همچنین برای درمان بیماری لثه مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر معاینه دقیق توسط متخصص دندانپزشکی شما مشخص کند که به عمل جراحی لثه احتیاج دارید، احتمالاً به پریودنتیست، پزشک متخصص در معالجه بیماری های لثه ارجاع داده می شوید.

از جراحی فلپ لثه چه انتظاری دارید؟ 

جراحی فلپ لثه نوعی جراحی است که اغلب برای درمان بیماری های لثه استفاده می شود. اگر قرار است تحت عمل جراحی فلپ لثه قرار بگیرید، باید نکات زیر را بدانید:

قبل از جراحی 

قبل از هر عمل جراحی لثه، بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه دریافت خواهید کرد. همچنین، متخصص لثه شما دندان های شما را تمیز خواهد کرد. همچنین شما باید از از متخصص لثه خود درمورد مصرف هرگونه دارو که ممکن است بر جراحی تأثیر بگذارد، بپرسید.

در حین عمل جراحی 

جراح، لثه ها را به عقب می برد تا بتواند به بافت زیر لثه برسد. بافت عفونی در زیر و بین دندانها برداشته می شود، و سپس جراح پلاک و باکتری های زیر لثه را از بین می برد.

بعد از عمل 

جراح لثه ها را با استفاده از بخیه مجدداً لثه را به حای قبلی خود برمی گرداند. ممکن است بخیه ها حل شدنی باشند، یا ممکن است مجبور شوید 7 تا 10 روز بعد از عمل جراحی به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید و آنها را بردارید. جراح همچنین ممکن است پانسمان جراحی مخصوصی به نام پاکت پریودنتال را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهد.

آیا جراحی لثه دردناک است؟ 

بیشتر افراد بعد از عمل فقط درد خفیف تا متوسط ​​دارند که با داروهای ضد درد قابل کنترل است. اگر دچار تورم متوسط ​​هستید، سعی کنید یک کمپرس یخ را رو یناحیه مورد نظر قرار دهید. و اگر پریودنتیست به شما آنتی بیوتیک را تجویز کرده ، حتماً دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید. همچنین پس از عمل لثه خطر خونریزی و تورم وجود دارد. در صورت بروز مشکلات ، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
Call Now Button