کرج، بلوار ملاصدرا، چهارراه نبوت ، برج پارسه ، طبقه اول
34210482 - 34210481 (026)

درمان تحلیل لثه با چه روش هایی قابل انجام است؟

عوامل مختلفی مانند سن، ژنتیک، مسواک زدن خشن یا بیماری پریودنتال یا بیماری لثه می تواند موجب تحلیل لثه شود. درحالت عادی، بافت لثه سالم می بایست به موازات شکل تاج، به حالت کنگره دار باشد و یا اینکه پاپیلای بین دو دندان، رو به بالا باشد. چنانچه لثه تحلیل رفته باشد، لایه ای از دندان که باید در معرض عوامل خارجی قرار نگیرد، آشکار می شود و می تواندد در معرض ابتلا به حساسیت، پوسیدگی و لکه لکه شدن قرار گیرد. این مشکل خیلی فراتر از مشکل زیبایی است و باید مورد درمان قرار بگیرد. دراین مقاله قصد داریم در مورد علت و علائم و درمان تحلیل لثه اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه علاقه دارید در این زمینه بیشتر بدانید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید…

تحلیل-لثه

اهمیت درمان تحلیل لثه

ریشه های دندان، مینا ندارند، بنابراین خیلی حساس تر از تاج دندان می باشند.تحلیل لثه ممکن است باعث بیرون زدن ریشه دندان می شود. خوردن غذاهای سرد و گرم را برای بیمار سخت می نماید. بعد از تحلیل لثه، معمولا از دست دادن استخوان رخ می دهد. همین می تواند در نهایت باعث شود دندان شل شده و حتی بیفتد. تحلیل لثه روی مدل لبخند بسیار تاثیرگذار می باشد، زیرا ظاهر دندان ها را خیلی بیش از حد انتظار بلند نشان می دهد.

تحلیل لثه چیست؟

به پایین رفتن لثه، تحلیل لثه گفته می شود که در نتیجه آن ریشه دندان نمایان و بین لثه و دندان شکاف به وجود می آید. باکتری هایی که سبب پوسیدگی و بیماری می شوند، به راحتی در این حفره ها جمع می شوند. چنانچه روند تحلیل رفتن لثه درمان نشود، استخوان حامی دندان ها و ساختارهای بافتی آسیب می بیند و ممکن است آن دندان را از دست بدهید. تحلیل رفتن دندان یک مشکل شایع دندانپزشکی است و در هر رده سنی مشاهده می شود. تحلیل رفتن لثه به تدریج صورت می گیرد و به همین دلیل اکثر افراد متوجه از بین رفتن لثه هایشان نمی شوند. دلایل مختلفی برای تحلیل رفتن لثه وجود دارد و بایستی هر چه سریع تر علت آن بررسی شود و درمان صورت بگیرد. برای درمان تحلیل لثه می توانید به کلینیک دندانپزشکی خوب در کرج مراجعه نمایید.

 

تحلیل-لثه-چیست؟

علت تحلیل رفتن لثه چیست؟

  • اثرات ژنتیکی : تحقیقات نشان می دهد که 30% از افراد جامعه مستعد بیماری های لثه می باشند و علت آن ژنتیک است.
  • بیماری های پریودنتال : عفونت های ایجاد شده توسط باکتری های موجود در دهان، باعث بیمار شدن لثه ها می شوند و بیماری لثه علت اصلی تحلیل رفتن لثه می باشد.
  • مسواک زدن محکم و نادرست : چنانچه دندان ها بیش از حد محکم و یا اشتباه مسواک زده شوند، می تواند ساختار محافظ دندان (مینای دندان) را از بین ببرد و سبب تحلیل رفتن لثه ها شود.
  • تغییرات هورمونی : بارداری، شیردهی و یائسگی می تواند سبب نوسانات سطح هورمون ها در طول زندگی زنان شود و افزایش حساسیت های لثه و در نتیجه تحلیل رفتن لثه را در پی داشته باشد.
  • پیریسینگ لب یا زبان : امکان دارد تماس مداوم پیریسینگ لب و زبان با لثه، باعث سایش و سوزش بافت لثه شود. اگر تحلیل رفتن لثه فقط در مناطقی که در تماس با پیریسینگ هستند وجود دارد، بهتر است از پیریسینگ استفاده نشود.
  • استعمال دخانیات : استعمال دخانیات از جمله سیگار و قلیان و سایر محصولات دیگر باعث تشکیل پلاک دندانی شده و موجب تحلیل لثه می گردد.
  • ضربه و تروما : وارد شدن صدمه به دهان، می تواند سبب سوزش، عفونت، التهاب و در مواردی تحلیل رفتن بافت لثه شود.

علائم تحلیل رفتن لثه چیست؟

اولین علامت تحلیل رفتن لثه، حساس شدن لثه و دندان ها است. علائم دیگر تحلیل رفتن لثه را می توان به شرح زیر نام برد:

  • متورم یا قرمز شدن لثه ها
  • خونریزی لثه ها زمان مسواک زدن دندان ها
  • دیده شدن دندان ها بلندتر از حد طبیعی
  • خونریزی هنگام خوردن غذاهای سفت مانند سیب و گلابی
  • حساس شدن دندان ها
  • لق شدن دندان ها
  • درد در لثه

 

علائم-تحلیل-لثه

درمان تحلیل لثه

با توجه به شدت و میزان تحلیل رفتگی لثه، درمان های متفاوتی برای آن در نظر گرفته می شود. در ابتدا باید علت آن توسط دندانپزشک بررسی شود و سپس درمان متناسب با آن انجام شود. هنگامی که تحلیل رفتگی لثه خفیف باشد، با تمیز کردن ناحیه آسیب دیده توسط دندانپزشک درمان خواهد شد. در حین تمیز کردن قسمت آسیب دیده، باکتری های جمع شده در شکاف بین دندان و لثه از بین می رود. اگر تحلیل رفتن لثه عمیق باشد و باعث از دست دادن دندان شود، احتمال دارد برای درمان، جراحی لثه انجام شود. در این بخش به درمان های مختلف تحلیل لثه می پردازیم:

اقدامات پیشگیرانه

با پیشگیری و رعایت بهداشت دهان و دندان، می توان از بروز تحلیل لثه جلوگیری کرد. سایر اقداماتی که در این زمینه می توان انجام داد عبارتند از:

  • روزانه دوبار مسواک بزنید.
  • اگر پیرسینگ لب یا زبان دارید آن را دربیاورید.
  • با مسواک نرم دندان هایتان را تمیز کنید.
  • اگر دلیل تحلیل رفتن لثه شما دندان قروچه است، با دندانپزشک خودتان صحبت کنید.

پیشگیری-از-تحلیل-لثه

جرمگیری

اگر موارد فوق رعایت نشود و به پیشگیری ها توجهی نشود، به احتمال زیاد درجاتی از تحلیل رفتن لثه رخ می دهد.چنانچه تحلیل ملایم باشد، دندانپزشک می تواند به بیمار در درمان کمک کند. در این مرحله، دندانپزشک با کمک پروسه جرمگیری دندان و حذف جرم های فوق و زیر لثه ای اقدام به درمان می کند. در این روش، تمام پلاک و جرم زیر خط لثه به همراه عفونت و باکتری های ایجاد شده خارج می شود. پس از اتمام پروسه، ممکن است جهت حذف کامل باکتری ها نیاز به تجویز آنتی بیوتیک باشد.

جراحی

روش جراحی برای درمان تحلیل لثه، تهاجمی ترین روش می باشد و در صورتی انجام می شود که پاکت یا فضای پریودنتال(فضای بین لثه و دندان)  زیاد باشد و یا اینکه بافت استخوان نیز تحلیل رفته باشد. جراحی فلپ، بازسازی و پیوند بافت مهم ترین روش های جراحی لثه جهت درمان تحلیل لثه می باشند.

جراحی فلپ لثه و اسکیلینگ (Flap Surgery)

چنانچه پزشک بررسی نماید که جرم گیری دندان و روت پلنینگ برای بازگرداندن لثه ها به حالت سابق کارساز نیست، اقدام به جراحی خواهد زد. دندانپزشک طی این جراحی بافت لثه را برش زده و آن را بالا می زند. سپس بافت های آلوده، پلاک، باکتری ها، جرم و … را خارج می کند و با شست و شوی اصولی موضع جراحی آن را می بندد. هدف از انجام این جراحی، علاوه بر زدودن آلودگی از فضای بین دندان و لثه، کاهش عمق این فضا برای دسترسی مناسب مسواک و نخ دندان به عمق آن و حذف کامل پلاک میکروبی است.

پیوند بافت نرم (Soft Tissue Graft)

در این روش، از سقف دهان و یا مجاور دندانی که دچار تحلیل لثه شده است، بافت نرم برداشته می شود و به اطراف دندان هایی که ریشه آن ها در معرض دید قرار گرفته است، بخیه می شود.

بازسازی بافت (Tissue Regeneration)

همه دندان های ما توسط بافت استخوانی فک های فوقانی و تحتانی و لثه ها احاطه شده یا به عبارتی حمایت می شوند. هنگامی که بافت استخوانی یا لثه دچار تحلیل شده باشد، دندانپزشک می تواند اقدام به جایگزینی یا ترمیم استخوان و بافت تحلیل رفته نماید. این روش، درست همان مراحلی را طی می کند که در روش فلپ باز انجام می شود، با این تفاوت که یک مرحله اضافه تر دارد. در بازسازی بافت قبل از بسته شدن یا بخیه زدن لثه، به اطراف دندان ها ماده احیا کننده ای به ناحیه آسیب دیده اضافه می شود. این ماده با قرارگیری در موضع جراحی به بافت استخوانی و لثه کمک می کند تا بهتر بازسازی شود.

 

 

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه
Call Now Button